Schema

Djupa Skogens Dagis

Pedagogisk Omsorg i Strängnäs

Verksamhetsplan 2015

 



Av Paulin Brealt

Verksamhetsansvarig

Inledning och förutsättningar

Djupa Skogens Dagis ligger i bostadsområdet Dammen i Strängnäs. Här finns ett flertal förskolor och PO men behovet av barnomsorg är ofta större än tillgången. För den som söker barnomsorg med mindre grupper eller annan pedagogik är det inte så lätt att få plats då det önskas.

Min ambition är att skapa ett privat alternativ för föräldrar och barn som tror att en liten barngrupp är gynnsamt för deras barns utveckling och välmående. Som önskar ett mindre sammanhang med lugnare miljö, större möjlighet att påverka och med ett särskilt fokus på natur, odling och utevistelse med leken i centrum.

Verksam pedagog och ansvarig för verksamheten är Paulin Brealt.



Inriktning/profil

Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid.” (Läroplanen)

Barnen i verksamheten kommer successivt genom undersökande, skapande och naturupplevelser får lära sig allt mer om hur människa och miljö påverkar varandra. Det första steget som inkluderar även de allra minsta barnen är att "lära känna" naturen och grundlägga en känsla hos barnen av att "naturen är vår vän" som likt en mänsklig vän måste behandlas med omsorg och respekt. Barnen kommer även att få delta i praktiska sysslor som syftar att ge en djupare förståelse för kretsloppet, exempelvis att så frön i jord, se det bli till mat, kompostera resterna av maten och se det bli till ny jord där nya frön kan sås.

Läroplanen för förskolan, lpfö98, är vägledande i verksamheten.

 

Mål och visioner

Målet med Djupa Skogens Dagis är att erbjuda trygg barnomsorg med hög kvalitet till barn och föräldrar inom Strängnäs kommun. Verksamheten eftersträvar inte att vara en ”skola” utan bygger på respekt för barns centrala behov av trygghet, anknytning och gemenskap. Vi respekterar även att lek, inte undervisning, är barn centrala arbetsredskap för att tillägna sig kunskap och att lära för livet. Barndomens egenvärde och barns inneboende kompetens är viktiga utgångspunkter för oss.

Verksamhetens vision är att deltagandet i den pedagogiska omsorgen ska ge barnen:

*En upplevelse av trygghet,

*En känsla av att bli sedd och bekräftad av en vuxen anknytningsperson som har tid!

*En tilltro till sin egen kompetens och förmåga

*En erfarenhet av att kunna påverka och ha inflytande över sin egen vardag

*En nyfikenhet på natur, miljö och djur

*En god hälsa genom mycket utevistelse och välkomponerad mat

*En rik och meningsfull vardag i nuet



När verksamheten kommit igång kommer en eller ett eller ett par konkreta målsättningar för verksamhetsåret inom följande fem områden att formuleras inom ramen för en årlig verksamhetsplanering: Värdegrund, Utveckling och Lärande, Barns inflytande, Förskola, Samverkan samt Kost-Hälsa-Miljö.

Då 2015 är ett uppstartsår kommer inga sådana konkreta mål att formuleras för den första perioden, eftersom målen måste kunna planeras utifrån de individuella barnens förutsättningar och önskemål i enlighet med principen om barns rätt till inflytande. Denna första verksamhetsplan bygger därför på mer allmänna ställningstaganden och beskrivningar av vad som definierar verksamhetens grundsyn inom respektive område.



Värdegrund

Omsorg om det enskilda barnets välbefinnande, trygghet, utveckling och lärande är centrala värden i den pedagogiska omsorgen. Varje barn ska känna sig sett, bekräftat, uppskattat och delaktigt i den goda gemenskap som är gruppens motto.

Att varje barn blir respekterat för sin egenart och tillika lär sig respekt och förståelse för andra människor, samt för djur och natur, är en viktig del i den pedagogiska omsorgen. Samtal och reflektion kring hur man är en ”bra kompis” ska på ett naturligt sätt få ta stor plats i verksamheten. Den fria rolleken där barn automatiskt tränar sin medfödda förmåga att ta andra människors perspektiv (sk ”theory of mind”) är central för utvecklandet av empatin och därför en aktivitet som särskilt uppmuntras och värnas hos oss.

Att lära sig respekt för människors olikhet kräver att man också får en verklig möjlighet att möta och lära känna människor av olika åldrar, kön, religion, förutsättningar och nationaliteter. I Djupa Skogens verksamhet strävar vi efter att ge barnen en rik palett av verkliga möten med olika människor och miljöer genom olika vardagliga utflykter ut i ”verkligheten”.

I den pedagogiska omsorgen ska flickor och pojkar uppmuntras att fritt våga prova olika roller och uttryckssätt, utan att hindras av stereotypa föreställningar utifrån könstillhörighet. Som pedagog är jag medveten om de olika förväntningar som medvetet eller omedvetet kan finnas på flickor och pojkar och förstår vikten av att ständigt reflektera över mitt eget förhållningssätt för att främja likabehandling.

Verksamheten har en likabehandlingsplan som revideras varje år.

 

Vad du säger om mig.

Vad du tror om mig.

Hur du ser på mig.

Vad du gör mot mig.

Hur du lyssnar på mig. 

-Sådan blir jag”..’



Utveckling och lärande

Djupa Skogens motto för kunskap och lärande är: ”När barns behov av anknytning, trygghet och omsorg är uppfyllt kan de lära som bäst. Utrustning, material och miljö är inte allt. En skicklig och närvarande pedagog är viktig, men det är inte främst hos pedagogen utan hos barnet själv som kunskapen finns. Barnet är inte ett tomt blad utan en fullkomlig individ som inom sig besitter de kompetenta förmågor som med rätt stöd och trygg miljö på ett naturligt sätt kan utvecklas. ”

I den pedagogiska verksamheten vävs utveckling och lärande in i den vardagliga verksamheten. Barnets lust och nyfikenhet uppmuntras genom att vi tar oss tid att följa barnens initiativ och undersöka saker som de spontant visar intresse för och förundras över. I skog och mark får vi olika chanser att träna vårt matematiska tänkande liksom i den skapande verksamheten där bland annat förståelse för form, mönster och sammanhang utvecklas på ett naturligt sätt. Vi kommer att använda oss av ”räkna med naturen” och andra material för matematiklekar utomhus.

Barnens språkutveckling övas både direkt – genom samlingar, bokläsning, sånger, ramsor, Babblarna-material (karlstadsmodellen) och tecken som stöd. Samt indirekt, - genom att barnet ges ett rikt utbud av upplevelser och miljöer där skiftande vokabulär på ett naturligt sätt förekommer i sitt verkliga sammanhang, tillsammans med en välkänd pedagog som har tid att samtala, förstå och bekräfta varje barn.

Utgångspunkten i Djupa Skogens verksamhet är ett sociokulturellt synsätt på lärande: Barn lär hela tiden, lärande är inte en process som uppstår endast i strukturerade sammanhang utan pågår genom barnets hela dag. Relationen är utgångspunkt för lärandet. Den viktigaste aspekten för barnets inlärning är inte tillgången till ett visst material eller metod, utan till en tillgänglig vuxen som dagen igenom kan spegla barnets upplevelser och hjälpa barnet förstå sin omvärld, samt rika möjligheter att härma och samspela med andra barn. Lärande uppstår i mötet människor emellan.



Barns inflytande

Verksamheten i den pedagogiska omsorgen ska vara utformad så att den utgår från barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter

I en liten grupp finns stora möjligheter att anpassa och individualisera verksamheten utifrån varje barns förutsättningar och önskemål.

Utgångspunkten i Djupa Skogens verksamhet är att även små barn är kompetenta och har möjlighet och rätt att utöva inflytande över sin vardag. Allt ifrån matsedel till praktisk veckoplanering kommer att utgå från de önskemål som barnen i ord och handling ger uttryck för. Att ta tillvara och tolka barnens icke-verbala uttryck och försök att utöva inflytande är extra viktigt i arbetet med de barn som fortfarande befinner sig på en förspråklig- eller tidig språknivå.

Äldre barn kommer varje år att inför kvalitetsutvärderingen få komma med egna synpunkter och kommentarer på verksamhetens innehåll under året.



Förskola och hem

Föräldrarna/vårdgivarna är de viktigaste personerna i barnets liv. Den pedagogiska omsorgen kan hur skickligt den än utformas aldrig bli annat än barnets ”näst bästa” plats. Den pedagogiska omsorgen strävar efter att vara ett komplement till föräldrarna, grundat i föräldrarnas behov av trygg omsorg under arbets/studietid.

Djupa Skogens Dagis eftersträvar inte att överta förmågor eller uppdrag som föräldern själv behärskar eller har kapacitet att erövra, utan vill istället vara en stöttande kraft och ge möjlighet att få uppleva självständighet.

Föräldrarna i den pedagogiska omsorgen ska uppmuntras till full insyn och delaktighet i verksamheten, deras tankar och åsikter ska tas tillvara och deras tolkningar av barnets bästa ska respekteras. Föräldrarna ska regelbundet kallas till föräldraträffar, utvecklingssamtal och olika evenemang där barngruppen kan visa upp olika saker de arbetat med.



Samverkan

En liten barngrupp är en trygghet för barnen, men för att utveckla lek och samspel är det viktig att med stigande ålder successivt kunna utveckla en relation med fler olika kamrater. För att ge barnen regelbunden tillgång till en större kamratgrupp kommer den pedagogiska omsorgen att samverka med andra former av pedagogisk omsorg som t.ex öppna förskolan, andra dagmammor o dyl.

Barnen i Djupa Skogens dagis kommer att delta i verksamheten under veckan tillsammans med dagbarnvårdaren. När barnen har en ledig dag kan de om de önskar delta i vissa aktiviteter med oss tillsammans med sin förälder.

Djupa Skogens dagis planerar även att samverka med andra privata dagbarnvårdare i Strängnäs kommun.

Utvärdering och dokumentation

Dokumentation av verksamhetens innehåll och respons från barn och föräldrar på olika inslag kommer löpande att dokumenteras för att kunna utgöra underlag för kommande års planering.

Den praktiska verksamheten kommer att utvärderas varje år i en skriftlig kvalitetsredovisning, där vi tydligt försöker väga in barnens perspektiv och reaktioner på olika delar av verksamheten. När äldre barn finns i verksamheten kommer barnintervjuer genomföras för att få en tydligare bild av barnens synpunkter. Föräldrarnas önskemål och synpunkter ska sammanfattas i en årlig föräldraenkät.

Barnens arbete och upplevelser i den pedagogiska omsorgen kommer löpande att dokumenteras i varsin individuell pärm med fotografier, teckningar m.m som finns placerad så att både barnen själva och föräldrarna när som helst kan ta del av dess innehåll.

 

 

Kost och Hälsa



Maten i den pedagogiska omsorgen kommer i mycket stor utsträckning att vara hemlagad från grunden, väl sammansatt och i möjligaste mån vara närodlad och ekologisk. Barnen får prova på att odla och plocka sina egna grönsaker och bär.

Utevistelse är alltid en prioriterad aktivitet oavsett väder. Barn som sover middag vilar om möjligt utomhus i barnvagn.

Barnen deltar regelbundet i rörelseövningar, danser och andra aktiviteter där vi använder oss utav vår kropp.



Säkerhet

Lokalerna i den pedagogiska omsorgen är barnsäkrade och anpassade för små barns lek och utforskande. En inhägnad gård finns att tillgå. Farliga föremål, mediciner och kemikalier hålls inlåsta eller förvaras utom räckhåll för barn.

När vi besöker badhuset eller liknande utflykter som kräver särskilt uppmärksamhet har vi alltid med oss en extra vuxen.

I den pedagogiska omsorgen finns tydligt utarbetade hygienrutiner (inkl städrutiner och livsmedelshantering) med egenkontroll för att hindra smittspridning.

Brandskyddsrutiner och brandskyddsutrustning finns i den pedagogiska omsorgen.

I verksamheten finns en "krispärm" med viktiga telefonnummer och rutiner vid olycksfall mm. Pedagogen har fortbildning i första hjälpen och sådan fortbildning kommer även framtida regelbundet att genomföras för att hålla kunskaperna uppdaterade.

Rutiner för allergier och medicinhantering finns. Vid medicinering ska skriftlig delegation från föräldrarna finnas.

Barn som färdas i bil med pedagog sitter alltid i godkänd bilbarnstol rätt anpassad för åldern. Transport med bil sker endast efter skriftligt godkännande från vårdnadshavare. Vid promenader i utanför närområdet, i skog, i trafik osv används reflexväst med telefonnr till pedagogens mobiltelefon.

Särskilt stöd

I den pedagogiska omsorgen ska varje barn få det stöd som han eller hon behöver. Pedagogen kommer var extra uppmärksam på att upptäcka barn i behov av stöd och kommer vid behov att samverka med specialpedagog och andra stödinsatser i komplexa elevärenden. Stödinsatser eller särskilda åtgärder sker alltid i full samverkan med föräldrar.









Verksamhetsplan utformad av Paulin Brealt, ansvarig för verksamheten.

Kontakt 0737 10 60 44



 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.    (klicka här för att förlänga premium)